prof. dr hab. Przemysław Bąbel
21 marca o godz. 18:30
prof. dr hab. Przemysław Bąbel
21 marca o godz. 18:30
Ludzie narzekają na problemy z pamięcią i to niezależnie od wieku, chociaż skargi te nasilają się w późniejszym okresie życia. Źródłem wielu problemów z pamięcią wcale nie jest jednak funkcjonowanie pamięci, lecz brak koncentracji uwagi na tym, co chcemy zapamiętać. Z kolei problemy typowo pamięciowe nie muszą być efektem nieskutecznego zapamiętywania, ale wiązać się z brakiem umiejętności wydobywania informacji z pamięci. Paradoksalnie, gorsze funkcjonowanie pamięci, szczególnie w starszym wieku, może wynikać z błędnego przekonania o słabszej pamięci. W ramach wykładu zaprezentowane zostaną najważniejsze wnioski z badań nad pamięcią oraz oparte na nich zasady wspomagania pamięci ilustrowane praktycznymi wskazówkami dotyczącymi trenowania pamięci.
prof. Przemysław Bąbel
fot. fotoomnia.com
prof. dr hab. Przemysław Bąbel – profesor zwyczajny w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie kieruje Zespołem Badania Bólu. Prowadzi badania nad mechanizmami wpływu placebo na ból, pamięcią bólu i czynnikami psychologicznymi modyfikującymi percepcję bólu. Zajmuje się także zastosowaniami psychologii pamięci i analizy zachowania w psychoterapii i edukacji. Prof. Bąbel jest prodziekanem ds. naukowych Wydziału Filozoficznego UJ, przewodniczącym Rady Dyscypliny Psychologia UJ, prezesem Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, członkiem zarządu Society for Interdisciplinary Placebo Studies i członkiem Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Jest autorem przeszło 120 publikacji naukowych, w tym m.in. książek „Trening pamięci. Podręcznik trenera” (PWN, 2024), „12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć?” (GWP, 2015), „Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia” (Difin, 2011), „Jak uczyć, żeby nauczyć” (WSiP, 2008), oraz ponad 100 publikacji popularnonaukowych. W 2023 r. prof. Bąbel znalazł się wśród najczęściej cytowanych naukowców na świecie w rankingu World’s TOP 2% Scientists przygotowanym przez Uniwersytet Stanforda we współpracy z wydawnictwem Elsevier.