Filozoficzny tydzień
Moderator: pablo
Filozoficzny tydzień
Nadal trwam w tzw dziejowym poczuciu misji czyli potrzebie robienia notatek o bieżących wydarzeniach Akademiowych.
W zoomową środę odbyło się 3. już spotkanie z profesorem Piotrem Augustyniakiem zatytułowane "Myśl społeczno - etyczna Arystotelesa".
To tak BTW.. na kłopoty z demokracją.
Człowiek jako istota społeczna.. Kiedy człowiek jest szczęśliwy. Co znaczy "cnota" u Arystotelesa. I dlaczego ustrój "politeia" /z szeroką klasą średnią/ jest lepszym przeciwieństwem demokracji.
Wg Arystotelesa to jaki ustrój realizujemy zależy od okoliczności. Politeia jest możliwa również dzięki, tak obecnie zaniedbywanej, paideia czyli tego o czym tak często nam mówi profesor Zbigniew Mikołejko.
A wykład piątkowy w auli 1.45 pt "Filozoficzny spór z chrześcijaństwem" poprowadził filozof religii profesor Ireneusz Ziemiński.
Wykład w toku filozoficznym a nie teologicznym. Sama dyskusja po nim trwała godzinę!!
Przyznam, że sama analiza przypowieści o miłosiernym Samarytaninie to była dla mnie... Eureka!
W jednym ze swoich wykładów profesor Augustyniak mówił nam o Mistrzu Eckhardzie, XIV wiecznym mistyku, oskarżonym o herezję.
Oskarżyciele dopatrzyli się w jego wypowiedziach głoszenia tzw. religii serca, w której kontakt człowieka z Bogiem miałby odbywać się przez kontemplację własnej duszy, będącej częścią Boga, przez co religia stawała się zbędna.
Odczuwam wielką ulgę, że nie żyję w czasach średniowiecza kiedy nie miałabym wyboru w wyborze swojej drogi rozwoju duchowego.
Tak jak profesor Ziemiński podkreślił skończył się czas dziedziczenia wiary. Teraz wiara i religia są kwestią wyboru.
W zoomową środę odbyło się 3. już spotkanie z profesorem Piotrem Augustyniakiem zatytułowane "Myśl społeczno - etyczna Arystotelesa".
To tak BTW.. na kłopoty z demokracją.
Człowiek jako istota społeczna.. Kiedy człowiek jest szczęśliwy. Co znaczy "cnota" u Arystotelesa. I dlaczego ustrój "politeia" /z szeroką klasą średnią/ jest lepszym przeciwieństwem demokracji.
Wg Arystotelesa to jaki ustrój realizujemy zależy od okoliczności. Politeia jest możliwa również dzięki, tak obecnie zaniedbywanej, paideia czyli tego o czym tak często nam mówi profesor Zbigniew Mikołejko.
A wykład piątkowy w auli 1.45 pt "Filozoficzny spór z chrześcijaństwem" poprowadził filozof religii profesor Ireneusz Ziemiński.
Wykład w toku filozoficznym a nie teologicznym. Sama dyskusja po nim trwała godzinę!!
Przyznam, że sama analiza przypowieści o miłosiernym Samarytaninie to była dla mnie... Eureka!
W jednym ze swoich wykładów profesor Augustyniak mówił nam o Mistrzu Eckhardzie, XIV wiecznym mistyku, oskarżonym o herezję.
Oskarżyciele dopatrzyli się w jego wypowiedziach głoszenia tzw. religii serca, w której kontakt człowieka z Bogiem miałby odbywać się przez kontemplację własnej duszy, będącej częścią Boga, przez co religia stawała się zbędna.
Odczuwam wielką ulgę, że nie żyję w czasach średniowiecza kiedy nie miałabym wyboru w wyborze swojej drogi rozwoju duchowego.
Tak jak profesor Ziemiński podkreślił skończył się czas dziedziczenia wiary. Teraz wiara i religia są kwestią wyboru.
Re: Filozoficzny tydzień
Jako uzupełnienie piątkowego wykładu polecam wysłuchania czterech rozmów z prof. dr hab. Ireneuszem Ziemińskim na kanale YT SEKIELSKI BROTHERS STUD. Rozmowę-wywiad prowadzi w ramach swojego cyklicznego programu pt. „Wysłuchanie” Artur Nowak pisarz, publicysta adwokat znany głównie z procesów poszkodowanych przez księży pedofilów. Współautor książki „Chrześcijaństwo amoralna religia” naszego piątkowego wykładowcy oraz współautor dwóch książek prof. Obirka (również wykładowcy A30+) czyli „Gomora-pieniądze władza i strach w polskim kościele” oraz „Babilon –Kryminalna historia kościoła” Dla ułatwienia podaje link do ostatniej rozmowy prof. Ziemińskiego z Arturem Nowakiem.
https://www.youtube.com/watch?v=G4jHGjnSv2Q&t=48s
Ps.
Cykliczne rozmowy z prof. Obirkiem również można odszukać na tym kanale.
https://www.youtube.com/watch?v=G4jHGjnSv2Q&t=48s
Ps.
Cykliczne rozmowy z prof. Obirkiem również można odszukać na tym kanale.
Marek M
W jaskini platońskiej
Trzecie nasze spotkanie z filozofem Piotrem Augustyniakiem miało charakter warsztatowy.
Przygotowaliśmy się do niego czytając wcześniej 7 rozdział z "Państwa" Platona, o paraboli jaskini.
Czyli najbardziej znany fragment filozoficzny, ciągle niewyczerpany, zniekształcany upływem czasu, przez neoplatonizm, chrześcijaństwo, a obecnie będący punktem wyjścia do diagnozy rzeczywistości, która nastaje. Rzeczywistości wirtualnej...
Licząca sobie 2500 lat teoria Idei Platona zakłada, że jedyną prawdziwą rzeczywistością jest świat inteligibilny pojmowany dzięki poznaniu intelektualnemu.
Jak do tej pory obraz jaskini platońskiej odbierałam bardziej w znaczeniu... ezoterycznym.
Profesor Augustyniak wyjaśnia, że to wpływ tomizmu poplatońskiego zakładającego, że świat w którym żyjemy to totalna fikcja. Oprócz świata pozornego jest świat prawdziwy - duchowy.
Jak czytać parabolę jaskini Platona?
Bardziej poprzez zanurzanie się, skupienie się na obrazie albo pojęciu.
Pokonując swoją mizologię czyli niechęć do myślenia. Budząc siłę.. Erosa czyli ciekawość.
Licząc na swój mały filozoficzny rozblysk.
Świąt bez filozofów, miłośników Sofii, Prawdy, byłby nieludzki.
A człowiek, wg Arystotelesa, sam swojej bestii nie oswoi. Potrzebny jest wpływ społeczeństwa.
Przygotowaliśmy się do niego czytając wcześniej 7 rozdział z "Państwa" Platona, o paraboli jaskini.
Czyli najbardziej znany fragment filozoficzny, ciągle niewyczerpany, zniekształcany upływem czasu, przez neoplatonizm, chrześcijaństwo, a obecnie będący punktem wyjścia do diagnozy rzeczywistości, która nastaje. Rzeczywistości wirtualnej...
Licząca sobie 2500 lat teoria Idei Platona zakłada, że jedyną prawdziwą rzeczywistością jest świat inteligibilny pojmowany dzięki poznaniu intelektualnemu.
Jak do tej pory obraz jaskini platońskiej odbierałam bardziej w znaczeniu... ezoterycznym.
Profesor Augustyniak wyjaśnia, że to wpływ tomizmu poplatońskiego zakładającego, że świat w którym żyjemy to totalna fikcja. Oprócz świata pozornego jest świat prawdziwy - duchowy.
Jak czytać parabolę jaskini Platona?
Bardziej poprzez zanurzanie się, skupienie się na obrazie albo pojęciu.
Pokonując swoją mizologię czyli niechęć do myślenia. Budząc siłę.. Erosa czyli ciekawość.
Licząc na swój mały filozoficzny rozblysk.
Świąt bez filozofów, miłośników Sofii, Prawdy, byłby nieludzki.
A człowiek, wg Arystotelesa, sam swojej bestii nie oswoi. Potrzebny jest wpływ społeczeństwa.
Czy filozofia może być chrześcijańska?
Źle poprzednio policzyłam. Za nami już piąte spotkanie z profesorem Piotrem Augustyniakiem.
Ominął mnie spory kawałek wykładu profesora. /Chyba o Jezusie historycznym /.
Dołączyłam w momencie omawiania listu św. Pawła do Galacjan.
Nie ma Żyda ani Greka, nie ma niewolnika ani wolnego, nie ma mężczyzny ani kobiety; wszyscy bowiem jedno jesteście w Chrystusie Jezusie.
O tym jak równie rewolucyjne, w porównaniu do słów Jezusa z Nazaretu, było to wyznanie. O jego potencjale równościowym burzącym ówczesny świat patriarchalny.
Kolejnym rewolucyjnym filozoficznie, omawianym przez profesora Augustyniaka, tekstem był początek prologu do Ewangelii wg św. Jana.
En arche en ho logos…Na początku było Słowo
Myśl bardzo filozoficzna. Słowa Arche = początek czy Logos..
O tym, że Boska Myśl rządzi przenikając cały świat. Bardzo arcygrecka idea.
Filozofia grecka zostaje podporządkowana doktrynie chrześcijańskiej. A sama filozofia zaczyna odgrywać w chrześcijaństwie służebną rolę wobec teologii.
Co ciekawe dopiero w chrześcijaństwie pojawiają się nowe tematy.
Czy Bóg istnieje? Pogańscy Grecy nie zadawali takich pytań.
Skąd zło? W świecie greckim też tego tematu nie omawiano.
Wolna wola człowieka?
Nawet nie zdawałam sobie sprawy, że "Solo fides" =Tylko wiara Martina Lutra też bardzo ogranicza nasze pojmowanie boskości.
Tylko wiara. Żadne rozumowanie!
Ominął mnie spory kawałek wykładu profesora. /Chyba o Jezusie historycznym /.
Dołączyłam w momencie omawiania listu św. Pawła do Galacjan.
Nie ma Żyda ani Greka, nie ma niewolnika ani wolnego, nie ma mężczyzny ani kobiety; wszyscy bowiem jedno jesteście w Chrystusie Jezusie.
O tym jak równie rewolucyjne, w porównaniu do słów Jezusa z Nazaretu, było to wyznanie. O jego potencjale równościowym burzącym ówczesny świat patriarchalny.
Kolejnym rewolucyjnym filozoficznie, omawianym przez profesora Augustyniaka, tekstem był początek prologu do Ewangelii wg św. Jana.
En arche en ho logos…Na początku było Słowo
Myśl bardzo filozoficzna. Słowa Arche = początek czy Logos..
O tym, że Boska Myśl rządzi przenikając cały świat. Bardzo arcygrecka idea.
Filozofia grecka zostaje podporządkowana doktrynie chrześcijańskiej. A sama filozofia zaczyna odgrywać w chrześcijaństwie służebną rolę wobec teologii.
Co ciekawe dopiero w chrześcijaństwie pojawiają się nowe tematy.
Czy Bóg istnieje? Pogańscy Grecy nie zadawali takich pytań.
Skąd zło? W świecie greckim też tego tematu nie omawiano.
Wolna wola człowieka?
Nawet nie zdawałam sobie sprawy, że "Solo fides" =Tylko wiara Martina Lutra też bardzo ogranicza nasze pojmowanie boskości.
Tylko wiara. Żadne rozumowanie!
Średniowiecze - pomiędzy scholastyką a mistyką
W ubiegłą środę 17 kwietnia mieliśmy już szóste spotkanie, on line, z profesorem filozofem Piotrem Augustyniakiem.
Profesor przedstawił nam biogram Augustyna z Hippony, wielkiego myśliciela wczesnego świata chrześcijańskiego.
Postaci bardzo ciekawej, której droga rozwoju intelektualnego i duchowego była dosyć skomplikowana.
Przyznam się, że do Augustyna uprzedziłam się kilka lat temu pod wpływem opinii profesora Tadeusza Bartosia..
Augustyn, początkowo manichejczyk potem kierujący swoje zainteresowania na filozofię neoplatoników, w końcu postanawia, bo bardzo tego pragnie, zostać chrześcijaninem.
Profesor Augustyniak poleca nam lekturę "Wyznań Augustyna/określaną jako klasykę duchowości i pop filozofię /czyli jego autobiografię duchową i intelektualną.
Co mnie zainteresowało to fakt, że Augustyn przy omawianiu problematyki społecznej wyróżnia istnienie państwa bożego i ziemskiego. A to boże wcale nie jest utożsamiane z organizacją kościelną...
Augustyn mówi o niewystarczalnosci filozofii platońskiej i jest jednym z pierwszych filozofów chrześcijańskich których celem było uzdrowienie Państwa ziemskiego...
No i najciekawsze to to, że Augustyn miał nastawienie mistyka tworząc swoje wielkie traktaty protoscholastyczne.
Bo scholastyka, i jej rozwój naukowy, to czasy już znacznie późniejsze.
Dowiedzieliśmy się sporo o pracach Tomasza z Akwinu, wróciliśmy do myśli Mistrza Ekharta.
Każdy z nich był specjalistą w logice scholastycznej
ze skłonnością do mistyki.
A co w nowożytnych czasach stało się z myślą chrześcijańską?
Profesor Augustyniak podpowiada, że jest zupełnie inaczej. W filozofii chrześcijańskiej, już od XIX wieku, opisuje się ruch zstępujacy.
W świecie kapitalistycznym brak miejsca na mistykę..
Profesor przedstawił nam biogram Augustyna z Hippony, wielkiego myśliciela wczesnego świata chrześcijańskiego.
Postaci bardzo ciekawej, której droga rozwoju intelektualnego i duchowego była dosyć skomplikowana.
Przyznam się, że do Augustyna uprzedziłam się kilka lat temu pod wpływem opinii profesora Tadeusza Bartosia..
Augustyn, początkowo manichejczyk potem kierujący swoje zainteresowania na filozofię neoplatoników, w końcu postanawia, bo bardzo tego pragnie, zostać chrześcijaninem.
Profesor Augustyniak poleca nam lekturę "Wyznań Augustyna/określaną jako klasykę duchowości i pop filozofię /czyli jego autobiografię duchową i intelektualną.
Co mnie zainteresowało to fakt, że Augustyn przy omawianiu problematyki społecznej wyróżnia istnienie państwa bożego i ziemskiego. A to boże wcale nie jest utożsamiane z organizacją kościelną...
Augustyn mówi o niewystarczalnosci filozofii platońskiej i jest jednym z pierwszych filozofów chrześcijańskich których celem było uzdrowienie Państwa ziemskiego...
No i najciekawsze to to, że Augustyn miał nastawienie mistyka tworząc swoje wielkie traktaty protoscholastyczne.
Bo scholastyka, i jej rozwój naukowy, to czasy już znacznie późniejsze.
Dowiedzieliśmy się sporo o pracach Tomasza z Akwinu, wróciliśmy do myśli Mistrza Ekharta.
Każdy z nich był specjalistą w logice scholastycznej
ze skłonnością do mistyki.
A co w nowożytnych czasach stało się z myślą chrześcijańską?
Profesor Augustyniak podpowiada, że jest zupełnie inaczej. W filozofii chrześcijańskiej, już od XIX wieku, opisuje się ruch zstępujacy.
W świecie kapitalistycznym brak miejsca na mistykę..
Zwrot nowożytny. Nowa nauka, nowa polityka
Za nami już siódmy odcinek kursu filozofii zaproponowanego przez profesora Piotra Augustyniaka.
Profesor wymienił kilka najważniejszych czynników/wydarzeń, które zmieniły obraz świata Średniowiecza Europy. I powodów przejścia od teocentryzmu do antropocentryzmu.
To włoski Renesans ze swoją nową sztuką i wrażliwością i indywidualizmem renesansowego twórcy.
Na północy Europy to Reformacja powodująca wielki rozłam w Kościele zachodnim. W Średniowieczu jednostka nie miała znaczenia. Od czasu Reformacji można rozprawiać o indywidualnej wierze i indywidualnym zbawieniu.
Odkrycie Nowego Świata poszerza ludzkie uniwersum.
Ostateczny upadek Cesarstwa Wschodniorzymskiego czy wynalazek druku to również kolejne wstrząsy czasów nowożytnych.
Człowiek zaczyna rozumieć samego siebie jako podmiot. Jeszcze w Średniowieczu był elementem świata.
Teraz dąży do pełnej kontroli świata. Rozwija nauki przyrodnicze, technikę poprzez którą zdobywa władzę nad światem czy nauki humanistyczne.
Profesor Augustyniak omówił z nami jak rozumie się kartezjańskie "Dubito ergo sum" , czyli "Wątpię więc jestem". Człowiek jest podmiotem. Wszystko może podważyć ale nie siebie samego.
A Bóg jest narzędziem dla podmiotu żeby udowodnić, że świat istnieje.
O Nicoli Machiavellim filozofującym urzędniku czasów Odrodzenia, a właściwie o jego obserwacjach praktyk mechanizmów władzy pamięta się do dzisiaj. "Stawka działania polityków to własna korzyść"...
Chociaż możliwa jest i szlachetna postawa. Dobro wspólne, dobro obywateli. Możliwa jest pacyfikacja ludzkich przywar przez odpowiednią politykę /ustrój.
Chociaż występek będzie istniał zawsze oraz nieporozumieniem jest postęp moralny. Chrześcijaństwo nie rozumie, że polityka to pole bezpardonowej walki...
No, jak żyć?
Machiavelli zaleca bezwzględny wytrenowany realizm i metodyczny pesymizm. "Mierz siły na zamiary". ALE i.. "Cel uświęca środki".
W tzw "dodatku" profesor Augustyniak przedstawił nam dwie postaci związane z nowożytnymi doktrynami politycznymi.
Tomasza Hobbs 'a i jego pesymizm antropologiczny,ktory twierdził, że stanem natury jest egoizm. Walka o przetrwanie w świecie dżungli ludzkiej..
Wyrzekając się części swego egoizmu jesteśmy w stanie zbudować porządek społeczny. Potrzebna jest do tego społeczna umowa. Aby nikt takiej umowy nie złamał musimy stworzyć suwerenną władzę. Silną władzę.
Hobbes jet uważany za prekursora nowożytnego konserwatyzmu.
John Locke mówi zaś o ludzkiej potrzebie do dążenia do zachowania życia dostatniego. Jest optymistą społecznym twierdzącym, że ludzie egoiści wybiorą bogacenie się a nie wojnę.
/Teraz mi przyszło do głowy, że wojna to również szansa na bogacenie się.. /
Jeszcze w XVII wieku myśliciele tzw liberalni mogli pozwolić sobie rozważać fakt, że bogata Matka Ziemia ma niewyczerpane ilości zasobów naturalnych.
Nooo... Młodszy od Johna Locke Hobbes ostrzega o "Bellum omnium contra omnes" wojnie wszystkich ze wszystkimi.. Walka o przetrwanie już się dzieje..
Profesor wymienił kilka najważniejszych czynników/wydarzeń, które zmieniły obraz świata Średniowiecza Europy. I powodów przejścia od teocentryzmu do antropocentryzmu.
To włoski Renesans ze swoją nową sztuką i wrażliwością i indywidualizmem renesansowego twórcy.
Na północy Europy to Reformacja powodująca wielki rozłam w Kościele zachodnim. W Średniowieczu jednostka nie miała znaczenia. Od czasu Reformacji można rozprawiać o indywidualnej wierze i indywidualnym zbawieniu.
Odkrycie Nowego Świata poszerza ludzkie uniwersum.
Ostateczny upadek Cesarstwa Wschodniorzymskiego czy wynalazek druku to również kolejne wstrząsy czasów nowożytnych.
Człowiek zaczyna rozumieć samego siebie jako podmiot. Jeszcze w Średniowieczu był elementem świata.
Teraz dąży do pełnej kontroli świata. Rozwija nauki przyrodnicze, technikę poprzez którą zdobywa władzę nad światem czy nauki humanistyczne.
Profesor Augustyniak omówił z nami jak rozumie się kartezjańskie "Dubito ergo sum" , czyli "Wątpię więc jestem". Człowiek jest podmiotem. Wszystko może podważyć ale nie siebie samego.
A Bóg jest narzędziem dla podmiotu żeby udowodnić, że świat istnieje.
O Nicoli Machiavellim filozofującym urzędniku czasów Odrodzenia, a właściwie o jego obserwacjach praktyk mechanizmów władzy pamięta się do dzisiaj. "Stawka działania polityków to własna korzyść"...
Chociaż możliwa jest i szlachetna postawa. Dobro wspólne, dobro obywateli. Możliwa jest pacyfikacja ludzkich przywar przez odpowiednią politykę /ustrój.
Chociaż występek będzie istniał zawsze oraz nieporozumieniem jest postęp moralny. Chrześcijaństwo nie rozumie, że polityka to pole bezpardonowej walki...
No, jak żyć?
Machiavelli zaleca bezwzględny wytrenowany realizm i metodyczny pesymizm. "Mierz siły na zamiary". ALE i.. "Cel uświęca środki".
W tzw "dodatku" profesor Augustyniak przedstawił nam dwie postaci związane z nowożytnymi doktrynami politycznymi.
Tomasza Hobbs 'a i jego pesymizm antropologiczny,ktory twierdził, że stanem natury jest egoizm. Walka o przetrwanie w świecie dżungli ludzkiej..
Wyrzekając się części swego egoizmu jesteśmy w stanie zbudować porządek społeczny. Potrzebna jest do tego społeczna umowa. Aby nikt takiej umowy nie złamał musimy stworzyć suwerenną władzę. Silną władzę.
Hobbes jet uważany za prekursora nowożytnego konserwatyzmu.
John Locke mówi zaś o ludzkiej potrzebie do dążenia do zachowania życia dostatniego. Jest optymistą społecznym twierdzącym, że ludzie egoiści wybiorą bogacenie się a nie wojnę.
/Teraz mi przyszło do głowy, że wojna to również szansa na bogacenie się.. /
Jeszcze w XVII wieku myśliciele tzw liberalni mogli pozwolić sobie rozważać fakt, że bogata Matka Ziemia ma niewyczerpane ilości zasobów naturalnych.
Nooo... Młodszy od Johna Locke Hobbes ostrzega o "Bellum omnium contra omnes" wojnie wszystkich ze wszystkimi.. Walka o przetrwanie już się dzieje..
Re: Filozoficzny tydzień
Hmm.. Przepraszam. Hobbes jest starszy niż Locke
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość