Kronikarze nowoczesnego życia. Malarze w 2. połowie XIX wieku
: 27 paź 2020, o 16:57
Wiek XIX, wiek maszyny parowej, przemyslu i wielu zmian w życiu społecznym przyniósł również propozycje spędzania nadmiaru wolnego czasu.
Może wtedy powstało takie hobby jak train spotting nadal popularne na Wyspach Brytyjskich?
Profesor Jacek Friedrich rozpoczął nowy cykl wykładów o nowoczesnym życiu w Paryżu wieku XIX.
Paryż tamtych czasów kusił wszystkich. Był stolicą świata nowoczesnego gdy zainteresowanie sztukami wizualnymi wzbudzało większe emocje niż dzisiejsze produkcje Hollywoodu.
Teatr, muzyka, kabarety, kawiarnie /w których nie wypadało bywać tzw. porządnym kobietom/, salony artystyczne,gdzie nabywało szlifów nowe społeczeństwo, stały się ważnymi elementami kształtowania opinii.
Ważnym nośnikiem tych opinii stała się też gazeta.
Rekwizyt malarski występujący bardzo często na planie malarskich arcydzieł francuskich mistrzów.
Profesor Friedrich zawsze uzupełnia naszą wiedzę informacjami o dziełach już nie istniejących. Tym razem był to obraz Courbet a "Kamieniarze".
Przyznam, że teraz dopiero dowiedziałam się o istnieniu pałacu Tuileries którego spalenie uznano za symbol Komuny Paryskiej.
Ruiny pałacu zostały uwiecznione na obrazie Messonier a. /I jak doczytałam potem Francuzi rozważają rekonstrukcję tego obiektu tak jak nasz obecny rząd chce wznieść od podstaw Pałac Saski . Taki klimat? /
Profesor zanalizował sporo prac takich malarzy jak np. Millet a/Anioł Pański/" czy Courbet a" Panienka nad Sekwaną ".
Życie miejskie ze swoją próbą ucywilizowania najstarszego zawodu świata było też opisywane nie tylko w literaturze/" Nana "," Dama Kameliowa"/ale i w malarstwie.
Honore Daumier w swojej twórczości wyrażał sympatię dla warstw społecznie upośledzonych. Tutaj profesor zaprezentował pracę "Praczka".
Eduard Manet to jedna z głównych postaci wykładu. Omawialiśmy słynne "Śniadanie na trawie", "Olimpię" czy dzieło "Muzyka w ogrodach Tuileries".
Bardzo zainteresowała mnie opowieść o malarce Berthe Morisot, bratowej Eduarda Maneta.
Obok Amerykanki Mary Cassat to jedyna kobieta tworząca w grupie francuskich malarzy impresjonistów.
https://www.rp.pl/Sztuka/308199939-Bert ... nizmu.html
Może wtedy powstało takie hobby jak train spotting nadal popularne na Wyspach Brytyjskich?
Profesor Jacek Friedrich rozpoczął nowy cykl wykładów o nowoczesnym życiu w Paryżu wieku XIX.
Paryż tamtych czasów kusił wszystkich. Był stolicą świata nowoczesnego gdy zainteresowanie sztukami wizualnymi wzbudzało większe emocje niż dzisiejsze produkcje Hollywoodu.
Teatr, muzyka, kabarety, kawiarnie /w których nie wypadało bywać tzw. porządnym kobietom/, salony artystyczne,gdzie nabywało szlifów nowe społeczeństwo, stały się ważnymi elementami kształtowania opinii.
Ważnym nośnikiem tych opinii stała się też gazeta.
Rekwizyt malarski występujący bardzo często na planie malarskich arcydzieł francuskich mistrzów.
Profesor Friedrich zawsze uzupełnia naszą wiedzę informacjami o dziełach już nie istniejących. Tym razem był to obraz Courbet a "Kamieniarze".
Przyznam, że teraz dopiero dowiedziałam się o istnieniu pałacu Tuileries którego spalenie uznano za symbol Komuny Paryskiej.
Ruiny pałacu zostały uwiecznione na obrazie Messonier a. /I jak doczytałam potem Francuzi rozważają rekonstrukcję tego obiektu tak jak nasz obecny rząd chce wznieść od podstaw Pałac Saski . Taki klimat? /
Profesor zanalizował sporo prac takich malarzy jak np. Millet a/Anioł Pański/" czy Courbet a" Panienka nad Sekwaną ".
Życie miejskie ze swoją próbą ucywilizowania najstarszego zawodu świata było też opisywane nie tylko w literaturze/" Nana "," Dama Kameliowa"/ale i w malarstwie.
Honore Daumier w swojej twórczości wyrażał sympatię dla warstw społecznie upośledzonych. Tutaj profesor zaprezentował pracę "Praczka".
Eduard Manet to jedna z głównych postaci wykładu. Omawialiśmy słynne "Śniadanie na trawie", "Olimpię" czy dzieło "Muzyka w ogrodach Tuileries".
Bardzo zainteresowała mnie opowieść o malarce Berthe Morisot, bratowej Eduarda Maneta.
Obok Amerykanki Mary Cassat to jedyna kobieta tworząca w grupie francuskich malarzy impresjonistów.
https://www.rp.pl/Sztuka/308199939-Bert ... nizmu.html