Bauhaus
: 26 lis 2019, o 22:06
Dr Jacek Friedrich, po mistrzowsku i z wieloma szczegółami, opowiedział nam o fenomenie niemieckiej szkoły artystycznej której jubileusz 100 lecia obchodzimy w tym roku.
W potocznym rozumieniu, z którą dr Friedrich się nie zgadza, Bauhaus to synonim sztuki awangardowej.
Taka opinia została narzucona z powodu aktualnej histerii i propagandy jubileuszowej.
Ciekawa była analiza 4 czynników, które miały wpływ na powstanie tego nurtu artystycznego.
To, np. atmosfera kryzysu wartości europejskich po rzezi 1 Wojny Światowej.
To paradygmat goetheański czyli próby łączenia sztuki z nauka czy praktyki z duchowościa.
Dalej nurty ezoteryczne ze świeckimi mistykami i wiarą w reinkarnację.
To również powojenne rewolucyjne nastroje Niemiec.
Szefem całego przedsięwzięcia artystycznego został architekt Walter Gropius.
Szkoła Bauhaus realizowała swój program dydaktyczny jako nowoczesny odpowiednik średniowiecznych cech czyli współpracy mistrzów i ich uczniów.
To również miejsce gdzie studiowalo sporo kobiet. Chociaż zajmowały się wyłącznie tkaniną.
Szkola Bauhaus została założona w Weimarze. Potem, z powodu zbytniej lewicowosci, przeniosła się do Dessau.
W latach nazizmu wielu jej nauczycieli wyjechało do USA.
W pierwszej części opowieści o Bauhausie dr Friedrich skupil się na jego wczesnym okresie który można by określić ogólnie jako czas mocno mistyczny z zacięciem sekciarskim. Ciekawostką jest projekt Domu Białego Człowieka. Temat dlugo omijany w oficjalnej opowieści o zjawisku Bauhaus.
W potocznym rozumieniu, z którą dr Friedrich się nie zgadza, Bauhaus to synonim sztuki awangardowej.
Taka opinia została narzucona z powodu aktualnej histerii i propagandy jubileuszowej.
Ciekawa była analiza 4 czynników, które miały wpływ na powstanie tego nurtu artystycznego.
To, np. atmosfera kryzysu wartości europejskich po rzezi 1 Wojny Światowej.
To paradygmat goetheański czyli próby łączenia sztuki z nauka czy praktyki z duchowościa.
Dalej nurty ezoteryczne ze świeckimi mistykami i wiarą w reinkarnację.
To również powojenne rewolucyjne nastroje Niemiec.
Szefem całego przedsięwzięcia artystycznego został architekt Walter Gropius.
Szkoła Bauhaus realizowała swój program dydaktyczny jako nowoczesny odpowiednik średniowiecznych cech czyli współpracy mistrzów i ich uczniów.
To również miejsce gdzie studiowalo sporo kobiet. Chociaż zajmowały się wyłącznie tkaniną.
Szkola Bauhaus została założona w Weimarze. Potem, z powodu zbytniej lewicowosci, przeniosła się do Dessau.
W latach nazizmu wielu jej nauczycieli wyjechało do USA.
W pierwszej części opowieści o Bauhausie dr Friedrich skupil się na jego wczesnym okresie który można by określić ogólnie jako czas mocno mistyczny z zacięciem sekciarskim. Ciekawostką jest projekt Domu Białego Człowieka. Temat dlugo omijany w oficjalnej opowieści o zjawisku Bauhaus.