U zachodnich sąsiadów
: 6 mar 2017, o 12:16
O tym jak to Niemcy,w XIX wieku dążący do odbudowy zjednoczonego państwa niemieckiego,zastosowali siłę sztuki użytkowej, w aliansie z nacjonalizmem, było kolejną opowieścią dr Jacka Friedricha w cyklu Sztuka i narody.
Po rozpadzie Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego to Prusy stały się siłą napędową zjednoczeniowych procesów.
Nawet rywalizowały z Bawarią.
Postawiono na bardzo wydajny model szkolnictwa obowiązkowego z bazą klasyczną.Królowa Luisa Pruska,występująca przeciwko cesarzowi Napoleonowi,została uznana za Matkę Narodu.
Inni monarchowie,jak Ludwik Bawarski-mecenas sztuki,czy Wilhelm II/decydujący nawet w sprawie architektury przyszłej Politechniki Gdańskiej/,przedstawiani byli jako wyjatkowo charyzmatyczni władcy,
W XIX wieku Berlin staje się metropolią a kultura jest rodzajem świeckiej religii.Budynki opery czy muzeów stają się jej świątyniami.
Kult przyrody ojczystej to również ważny element w scalaniu narodu.Wraca zainteresowanie pierwotną niemczyzną.Nibelungowie,Walkirie,monumentalne groby starożytnych bohaterów..Wraca się też do starych imion-Gotfried,Sigfrieda,Herman.Styl gotycki uznano za styl niemiecki.Odbudowano arcydzieło gotyku katedrę w Kolonii.
Na wschodzie Prus uznano za wielce przydatną tradycję teutońską i zaczęto pieczołowicie odbudowywać zamek malborski.
Zobaczyliśmy kilka alegorii Germanii.Np.siostry Germania i Italia jako dwie równorzędne kultury.Albo rysunek Germanii w opresji ratowanej przez mitycznego bohatera Hermana.
W 1848 roku,w czasie dążeń republikańskich,Germania pojawia się z trójkolorową flagą/czarno-żółto-czerwona/.W 1914 roku Germania jest przedstawiana jako mścicielka na tle płonącej ściany i ma na głowie cesarską koronę.
W zapowiedzi kontynuacja tematu.Wiek XX w dziejach Niemiec.Od kultury do barbarzyństwa.
Po rozpadzie Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego to Prusy stały się siłą napędową zjednoczeniowych procesów.
Nawet rywalizowały z Bawarią.
Postawiono na bardzo wydajny model szkolnictwa obowiązkowego z bazą klasyczną.Królowa Luisa Pruska,występująca przeciwko cesarzowi Napoleonowi,została uznana za Matkę Narodu.
Inni monarchowie,jak Ludwik Bawarski-mecenas sztuki,czy Wilhelm II/decydujący nawet w sprawie architektury przyszłej Politechniki Gdańskiej/,przedstawiani byli jako wyjatkowo charyzmatyczni władcy,
W XIX wieku Berlin staje się metropolią a kultura jest rodzajem świeckiej religii.Budynki opery czy muzeów stają się jej świątyniami.
Kult przyrody ojczystej to również ważny element w scalaniu narodu.Wraca zainteresowanie pierwotną niemczyzną.Nibelungowie,Walkirie,monumentalne groby starożytnych bohaterów..Wraca się też do starych imion-Gotfried,Sigfrieda,Herman.Styl gotycki uznano za styl niemiecki.Odbudowano arcydzieło gotyku katedrę w Kolonii.
Na wschodzie Prus uznano za wielce przydatną tradycję teutońską i zaczęto pieczołowicie odbudowywać zamek malborski.
Zobaczyliśmy kilka alegorii Germanii.Np.siostry Germania i Italia jako dwie równorzędne kultury.Albo rysunek Germanii w opresji ratowanej przez mitycznego bohatera Hermana.
W 1848 roku,w czasie dążeń republikańskich,Germania pojawia się z trójkolorową flagą/czarno-żółto-czerwona/.W 1914 roku Germania jest przedstawiana jako mścicielka na tle płonącej ściany i ma na głowie cesarską koronę.
W zapowiedzi kontynuacja tematu.Wiek XX w dziejach Niemiec.Od kultury do barbarzyństwa.