Strona 1 z 1

Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa

: 30 lis 2013, o 09:45
autor: Milionis
Nie wiedziałam,że istnieje taka dziedzina nauki jak"socjologia wczesnego chrześcijaństwa".Pan profesor Polak naprowadził nas na kilka wątków.

Islam w odniesieniu do chrześcijaństwa...Może zaprosimy na wykład dr Górak-Sosnowską?

No i fragment Ewangelii wg św.Mateusza...Dopiero niedawno zaczęłam zauważać postacie "kościelne" na tryptyku Memlinga.Schody do nieba i tiary biskupie,pyszne szaty i nagusieńcy pozostali.

Dla mnie wykład profesora dosyć trudny .Dzięki za wyzwanie!

Re: Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa

: 30 lis 2013, o 23:01
autor: pablo
Milionis pisze:Dla mnie wykład profesora dosyć trudny .Dzięki za wyzwanie!
Ale ta poprzeczka nie była chyba zawieszona tak wysoka, by nie dało się do niej doskoczyć? Wykłady prof. Polaka są niezwykle przemyślane i spójne, nie ma tam przypadkowych treści, jedna myśl wypływa z drugiej, naprawdę wysoka klasa. W każdym razie Kościół ma czego (a w zasadzie kogo) żałować.

Bardzo ciekawe było to wprowadzenie do wykładu, w którym Profesor mówił o judaiźmie. Że jest to religia oparta na etyce, nie na doktrynie. Bóg objawia się dopiero w dialogu z ludzkimi działaniami. Nie ma doktryny, która by tą ludzką wolność działania ograniczała. Pewność w zasadzie dotyczy tylko istnienia Boga, reszta jest sprawą dyskusji. Tak to w każdym razie zrozumiałem. W religii doktrynalnej (takiej jak katolicyzm) tacy wędrowni kaznodzieje jak Jan Chrzciciel czy Jezus zostaliby od razu uznani za heretyków i wyrzuceni poza nawias wspólnoty. W judaiźmie działalność takich osób była możliwa.

Wiedzę o źródłach etyki seksualnej Kościoła czerpałem do tej pory głównie z książki Uty Ranke-Heinemann pt. "Eunuchy do raju".
Tam mowa jest o dwóch źródłach niechęci Kościoła do seksu. Pierwszym jest popularna w pierwszych trzech wiekach nowej ery filozofia stoicka, drugim - gnoza.
Kilka wyimków ze stoików. Seneka: "Nie czynić nic dla rozkoszy". Muzoniusz: "Niemoralny jest każdy stosunek płciowy, który nie służy zapłodnieniu". Muzoniusz zdecydowanie odrzucał antykoncepcję, z tego samego względu sprzeciwiał się też homeseksualizmowi. Pliniusz Starszy z kolei za przykład wart naśladowania dawał słonia, który parzy się tylko dwa razy do roku. To wszystko brzmi znajomo, nieprawdaż? Tak jakby stoicy z I wieku zostali ojcami encykliki antykoncepcyjnej w wieku XX.

Re: Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa

: 2 gru 2013, o 00:19
autor: bianka
pablo pisze:Ale ta poprzeczka nie była chyba zawieszona tak wysoka, by nie dało się do niej doskoczyć? Wykłady prof. Polaka są niezwykle przemyślane i spójne, nie ma tam przypadkowych treści, jedna myśl wypływa z drugiej, naprawdę wysoka klasa.
Poprzeczka zawieszona na racjonalnej wysokości i bardzo kunsztownie :) Profesor jest jednym z tych wykładowców, którzy potrafią niezwykle klarownie wyłożyć temat i wciągnąć słuchaczy w historię.

Z każdym wykładem prof. Polaka coraz bardziej lubię Jezusa z Nazaretu :)

Re: Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa

: 3 gru 2013, o 08:39
autor: pablo
bianka pisze:Z każdym wykładem prof. Polaka coraz bardziej lubię Jezusa z Nazaretu
Ja też. To jeden z największych w dziejach rewolucjonistów etycznych. Niestety, potem przyszedł św. Paweł i chrześcijaństwo skupiło się na zmartwychwstaniu. I życie Jezusa przestało mieć jakiekolwiek znaczenie. Ważne stało się tylko to, że rzekomo zmartwychwstał, a nie to jak żył i co mówił.
Wielka szkoda :( . Nauki Jezusa to nieodrobiona lekcja. Ten wędrowny kaznodzieja z Nazaretu bardzo by się zdziwił, gdyby zobaczył współczesny Kościół (ale papież Franciszek pewnie by mu się spodobał ;) ).