Nie wiedziałam,że istnieje taka dziedzina nauki jak"socjologia wczesnego chrześcijaństwa".Pan profesor Polak naprowadził nas na kilka wątków.
Islam w odniesieniu do chrześcijaństwa...Może zaprosimy na wykład dr Górak-Sosnowską?
No i fragment Ewangelii wg św.Mateusza...Dopiero niedawno zaczęłam zauważać postacie "kościelne" na tryptyku Memlinga.Schody do nieba i tiary biskupie,pyszne szaty i nagusieńcy pozostali.
Dla mnie wykład profesora dosyć trudny .Dzięki za wyzwanie!
Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa
Moderator: pablo
Re: Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa
Ale ta poprzeczka nie była chyba zawieszona tak wysoka, by nie dało się do niej doskoczyć? Wykłady prof. Polaka są niezwykle przemyślane i spójne, nie ma tam przypadkowych treści, jedna myśl wypływa z drugiej, naprawdę wysoka klasa. W każdym razie Kościół ma czego (a w zasadzie kogo) żałować.Milionis pisze:Dla mnie wykład profesora dosyć trudny .Dzięki za wyzwanie!
Bardzo ciekawe było to wprowadzenie do wykładu, w którym Profesor mówił o judaiźmie. Że jest to religia oparta na etyce, nie na doktrynie. Bóg objawia się dopiero w dialogu z ludzkimi działaniami. Nie ma doktryny, która by tą ludzką wolność działania ograniczała. Pewność w zasadzie dotyczy tylko istnienia Boga, reszta jest sprawą dyskusji. Tak to w każdym razie zrozumiałem. W religii doktrynalnej (takiej jak katolicyzm) tacy wędrowni kaznodzieje jak Jan Chrzciciel czy Jezus zostaliby od razu uznani za heretyków i wyrzuceni poza nawias wspólnoty. W judaiźmie działalność takich osób była możliwa.
Wiedzę o źródłach etyki seksualnej Kościoła czerpałem do tej pory głównie z książki Uty Ranke-Heinemann pt. "Eunuchy do raju".
Tam mowa jest o dwóch źródłach niechęci Kościoła do seksu. Pierwszym jest popularna w pierwszych trzech wiekach nowej ery filozofia stoicka, drugim - gnoza.
Kilka wyimków ze stoików. Seneka: "Nie czynić nic dla rozkoszy". Muzoniusz: "Niemoralny jest każdy stosunek płciowy, który nie służy zapłodnieniu". Muzoniusz zdecydowanie odrzucał antykoncepcję, z tego samego względu sprzeciwiał się też homeseksualizmowi. Pliniusz Starszy z kolei za przykład wart naśladowania dawał słonia, który parzy się tylko dwa razy do roku. To wszystko brzmi znajomo, nieprawdaż? Tak jakby stoicy z I wieku zostali ojcami encykliki antykoncepcyjnej w wieku XX.
Re: Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa
Poprzeczka zawieszona na racjonalnej wysokości i bardzo kunsztownie Profesor jest jednym z tych wykładowców, którzy potrafią niezwykle klarownie wyłożyć temat i wciągnąć słuchaczy w historię.pablo pisze:Ale ta poprzeczka nie była chyba zawieszona tak wysoka, by nie dało się do niej doskoczyć? Wykłady prof. Polaka są niezwykle przemyślane i spójne, nie ma tam przypadkowych treści, jedna myśl wypływa z drugiej, naprawdę wysoka klasa.
Z każdym wykładem prof. Polaka coraz bardziej lubię Jezusa z Nazaretu
Re: Ciało i cielesność w religijności i etyce czasów Jezusa
Ja też. To jeden z największych w dziejach rewolucjonistów etycznych. Niestety, potem przyszedł św. Paweł i chrześcijaństwo skupiło się na zmartwychwstaniu. I życie Jezusa przestało mieć jakiekolwiek znaczenie. Ważne stało się tylko to, że rzekomo zmartwychwstał, a nie to jak żył i co mówił.bianka pisze:Z każdym wykładem prof. Polaka coraz bardziej lubię Jezusa z Nazaretu
Wielka szkoda . Nauki Jezusa to nieodrobiona lekcja. Ten wędrowny kaznodzieja z Nazaretu bardzo by się zdziwił, gdyby zobaczył współczesny Kościół (ale papież Franciszek pewnie by mu się spodobał ).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość