Program

Sztuka i narody. Niemcy

dr Jacek Friedrich

3 marca o godz. 18:30

Sztuka i narody. Niemcy

dr Jacek Friedrich

3 marca o godz. 18:30

Informacje

  •    3 marca o godz. 18:30
  •   Wydział Filologiczny UG - aula 1.43
  •   Liczba wolnych miejsc: 159 z 290
  •   Cena: 20 zł

Opis

Jedną z najważniejszych idei nowoczesnych jest idea narodu, a zrodzona na jej fundamencie ideologia nacjonalistyczna stanowiła jeden z najsilniejszych czynników kształtujących Europę w XIX i XX wieku – i w dobrym, i w złym. Ważnym, a nawet bardzo ważnym narzędziem nowoczesnego nacjonalizmu stała się sztuka. Trudno sobie wyobrazić nowoczesny naród bez spajających go pieśni, poematów, pomników czy obrazów, a z czasem – filmów. W naszym cyklu przyjrzymy się temu, w jaki sposób sztuki wizualne przyczyniały się do budowy narodowej tożsamości kilku wybranych narodów europejskich. Zaczniemy od Francuzów, którzy – jeszcze za panowania Ludwika XIV, ale przede wszystkim w czasie francuskiej rewolucji – konsekwentnie wykorzystywali sztukę do budowania pożądanej narracji narodowej. Inne narody poszły wytyczoną przez Francuzów drogą, tworząc oczywiście własne warianty narodowej sztuki. Szczególnie ważną rolę odegrała sztuka w procesie tworzenia się u początków XIX wieku nowoczesnego narodu niemieckiego. Przyjrzymy się zatem bacznie także narodowej sztuce niemieckiej z jej wzlotami i upadkami, po czym spojrzymy na drugiego z naszych sąsiadów – Rosję.

Problem nie dotyczy jednak wyłącznie wielkich mocarstw. Wykorzystywanie sztuki jako wehikułu idei narodowej było bowiem czymś oczywistym także dla mniejszych narodów, a zwłaszcza tych, które miały (a czasem wciąż mają) problemy z własną państwowością. Znakomitych przykładów wykorzystywania sztuki w służbie idei narodowej dostarczają w XIX i początkach  XX wieku Węgrzy, Finowie, Szkoci czy Katalończycy. Tym narodom poświęcony będzie więc czwarty z wykładów.

Przyjrzymy się wreszcie temu, w jaki sposób sztuki wizualne budowały naszą własną tożsamość, a warto pamiętać o tym, że polska sztuka narodowa stanowi jeden z najciekawszych fenomenów w skali europejskiej. Oczywiście chciałoby się tu wykrzyknąć: "wszyscyśmy z Matejki", ale chociaż to trop oczywisty i pierwszorzędny, to – bynajmniej! – nie jedyny.

dr Jacek Friedrich

Prowadzący

dr Jacek Friedrich – historyk sztuki, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, dyrektor Muzeum Miasta Gdyni.
Jego zainteresowania badawcze obejmują: dzieje architektury nowoczesnej ze szczególnym uwzględnieniem okresu po 1945 r., dzieje ochrony zabytków, nowożytną i nowoczesną architekturę gdańską, związki pomiędzy kulturą wizualną a ideologiami w XIX i XX w., a także ilustrację książkową w Polsce po 1945 r.
Dużą wagę przywiązuje do popularyzacji kultury artystycznej i architektonicznej.
Za udział w ratowaniu zabytków podczas pożaru kościoła św. Katarzyny odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Opublikował m.in.: „Gdańskie zabytki architektury do końca XVIII wieku” (1997), „Gdańsk dla młodych podróżników” (2005), „Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945-1960” (2015).

Serwis wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka).